Mevsim Geçişleri ve Depresyon

zemin oluşturabilir,hastalığın seyrini değiştirebilir. Yaz mevsimi sona ererken hayatın akışı doğal olarak yavaşlar. Günler kısalır, güneş ışığının açısında ve süresinde azalma olur buna bağlı olarak evde geçirilen vakit artar, sosyal etkinliklerde kısıtlılık olur, bazal metabolizma yavaşlar vücut kendini kışa hazırlamak için depolama moduna geçer, dolayısıyla insanların çoğunda olduğu gibi bir hüzün hasıl olur. Peki ama mevsimsel depresyonun daha ciddi bir sorun olduğunu nereden anlayacaksınız?

Mevsimsel depresyon, yılın belirli mevsimlerinde ortaya çıkan bir depresyon kategorisidir. Çoğu insan sonbaharda başlayıp kış aylarında artan mevsimsel depresyon belirtilerini fark eder, ancak çok az kişi ilkbahar / yaz versiyonunu yaşar.

Bu bozukluk hakkında bazı sık karşılaşılan sorulara bir göz atalım,

Mevsimsel depresyonun en yaygın belirtileri nelerdir?

Bunlar; çökkün duygudurum, umutsuzluk duyguları, enerji eksikliği, konsantre olma zorluğu, uyku ve iştah değişiklikleri, bir zamanlar sevilen aktivitelerde zevk kaybı ve hatta ölüm ya da intihar düşüncesi olabilir. Güz dönemindeki depresyona sahip kişiler aşağıdaki benzersiz belirtileri fark edebilirler:

• Kol ve bacaklarda güçlük
  • Sık sık aşırı uyku hali
  • Karbonhidratlar için istek ve kilo alma
  • İlişki sorunları

Mevsimsel depresyona neden olan şey nedir?

Araştırmacılar henüz mevsimsel depresyon için spesifik neden ortaya çıkaramamışlardır. Bununla birlikte, birkaç faktörün rol oynandığını biliyoruz. Mevsimsel depresyonu olan kişiler, semptomları yılın belli dönemlerinde yaşar.Kışın güneş ışığındaki azalma, biyolojik saatinizi bozabilir ve serotonin (ruh halinizi düzenleyen beyin kimyasalı) ve melatonini (uyku ve ruh halini düzenleyen bir kimyasal madde) azaltabilir.Genç ve kadın cinsiyete sahip iseniz, mevsimsel depresyon için yüksek risk altındasınız. Ekvatordan uzak ya da ailenin depresyon öyküsü olan insanlar semptomları daha sık yaşar.

Ne gibi tedaviler uygulanabilir?

Tek boyutta ele alınacak bir tedavi yoktur. İşte psikiyatrınızla birlikte keşfedebileceğiniz birkaç seçenek…

İlaç Tedavisi – Antidepresanların özellikle şiddetli semptomlar gösteren mevsimsel depresyon hastaları için etkili olduğu kanıtlanmıştır. İlaç tedavisi sabır gerektirir; çünkü etkileri hissetmeye başlamanız birkaç hafta sürebilir. Daha iyi hissettiğinizde ilacı almayı bırakmamak da önemlidir. Dozu değiştirmeden önce doktorunuza danışın ve herhangi bir yan etki yaparsanız ona bildirin.

Psikoterapi – Psikoterapi, mevsimsel depresyon olanlar için paha biçilmez bir seçenek olabilir. Bir psikoterapist, depresyonu etkileyen olumsuz düşünce ve davranışlardaki kalıpları belirlemenize, semptomlarla baş etmenin olumlu yollarını öğrenmenize ve kayıp enerjinizi düzeltmenize yardımcı olan teknikleri kurmanıza yardımcı olabilir.

Işık terapisi – Fototerapi, özel bir kutu veya lamba ile kendisini ışığa maruz bırakmayı içerir. Bu cihaz doğal ışığa benzer etkiler yaratır, beyninizde ruh halinizi düzenlemeye yardımcı kimyasallar tetikler.

Kendi başıma ne yapabilirim?

Doktorunuzdan yardım arayışına ek olarak, semptomları iyileştirebileceğiniz ve ruh halinizi değiştirebileceğiniz yaşam tarzı değişikliklerinde bulunabilirsiniz. Daha sık dışarıya çıkmayı, bol güneş ışığı almayı, egzersiz yapmayı, uyuşturucuyu ve alkolden kaçınıp uykunuzu iyi almayı ve egzersiz yapmayı deneyebilirsiniz.

0 kişi bu sayfayı beğendi